Myšlenka je to úplně jednoduchá, zaparkovaný automobil může posloužit jako bezpečná a jednoznačně identifikovatelná poštovní schránka. Realizace je přece jen o něco složitější, ovšem pořád platí, že v jednoduchosti celého řešení je jeho největší krása. A přesně taková bude služba Přístup do vozu.

Nápad se zrodil už v roce 2017 v rámci interní akce automobilky. V roce 2019 proběhly první praktické testy se zapojením dobrovolníků a vybraných partnerů. Po úspěšné zkoušce na počátku roku 2021 byla nyní služba v rámci pilotní fáze spuštěna v Praze. Očekává se, že pilotní fáze bude úspěšně dokončena do konce roku. Poté bude následovat uvedení na trh v dalších městech České republiky a na mezinárodních trzích.

Služba Přístup do vozu bude dostupná pro většinu modelů značky ŠKODA vyrobených od roku 2019, s výjimkou vozů ENYAQ iV, KAMIQ a SCALA, které budou zpřístupněny později. Podmínkou využívání služby je aktivovaný balíček služeb ŠKODA Care Connect: Vzdálený přístup. V rámci tohoto balíčku je nutné, aby měl zákazník aktivovánu funkci „Vzdálené zamykání/odemykání vozu“.

Partnery služby jsou momentálně lídr středoevropské e-commerce Alza, který nabízí široký sortiment zboží, technologicko-logistická společnost Zásilkovna a logistický startup DoDo. Počet partnerů bude postupně narůstat. „Z počátku volíme partnery se silnou logistikou, kteří takovou službu zvládnou provozovat bez potíží,“ říká Mirko Langnickel, který má rozvoj služby na starosti.

Propracovaná technika

Za jednoduchým nápadem se skrývá vyspělá technika, která umožňuje, aby kurýr mohl doručit zásilku do vozu bez interakce se zákazníkem. Díky technologickému propojení je kurýr schopný lokalizovat vůz a následně ho odemknout a zamknout pomocí aplikace ze svého telefonu. Služba byla vyvinuta s maximálním důrazem na bezpečnost, přičemž kurýr může vůz odemknout pouze jednou v zákazníkem schváleném časovém okně.

„Díky řešení Přístup do vozu zajistí vůz ŠKODA svému majiteli kvalitní službu i ve chvíli, kdy je pouze zaparkovaný a za normálních okolností by svému majiteli neposkytl žádnou přidanou užitkovou hodnotu. Touto službou rozšiřujeme naši řadu řešení v oblasti mobility a zákazníkům nabízíme časovou úsporu, pohodlí a v mnoha ohledech jim usnadníme každodenní život. Umožníme jim například využít dodání zásilek ve chvíli, kdy pracují, čímž odpadá čas, který by jinak strávili čekáním na kurýra. Přístup k požadovaným údajům o vozidle má pouze kurýr zvolené doručovací služby a dodání zásilky navíc probíhá bezkontaktně, což je v dnešních dnech bezpochyby nespornou výhodou,“ popisuje přednosti nového postupu člen představenstva pro prodej a marketing ŠKODA AUTO Martin Jahn.

Praktická jednoduchost

V praxi pak vše funguje opravdu jednoduše. Aby zákazník mohl službu využívat, musí být registrován v rámci ŠKODA Connect. V aplikaci MyŠKODA pak aktivuje funkci „Přístup do vozu“ a následně si přidá zvoleného partnera pro doručení. Proces objednání se pro jednotlivé partnery liší.

Zákazníci Alza.cz nejdříve musí propojit účet ŠKODA Connect s účtem na Alza.cz. Následně již zákazník objedná zboží a zvolí jako způsob dodání „doručení do vozu“. Pro Zásilkovnu není propojení zákaznických účtů potřeba. „Při objednávkách si musí zákazník nejprve zásilku objednat na svou domácí adresu. Poté dostane e-mail od logistického partnera, z nějž může přesměrovat dodání do svého vozu. Zásilkovna takto rovněž doručuje také objednávky z e-shopu ŠKODA,“ vysvětluje Mirko Langnickel. U služby DoDo si zákazník při každé objednávce zvolí, zda mu má být zboží doručeno do vozu.

V den doručení musí zákazník zaparkovat v dostupném okruhu u adresy, kterou zadal při objednání služby. Vůz musí stát na veřejném a snadno přístupném místě. „Do garáží se kurýři často nedostanou, není tam signál GPS a mnohdy ani signál mobilních sítí. Zároveň by mělo jít o veřejně a volně přístupné parkovací místo, tedy nikoliv za bránou či například na letišti,“ dodává Langnickel.

Samotné doručování pak probíhá jednoduše: kurýr lokalizuje vůz pomocí GPS a zastaví poblíž. Ze své aplikace vůz odemkne a do jeho kufru vloží zásilku. Následně kufr zavře, vůz zamkne opět ze své aplikace a doručení je hotové.

Potenciál do budoucna

Právě díky jednoduchému postupu doručení má služba Přístup do vozu potenciál k rychlému rozšiřování a to jak z hlediska obsluhovaných trhů, tak nabízených typů služeb. Řady stávajících partnerů v Česku by měli rozšířit i další, logicky se nabízí například doručování potravin, možnost využít prádelen a čistíren oděvů, nebo i komplexnější služby, třeba mytí vozu s vyzvednutím a následným přistavením zpět na místo.